گزارشی از واکنش غربی‌ها به دیدار رهبر انقلاب با اصحاب شرکت‌های دانش بنیان
وقتی توجه‎رهبرانقلاب به صنایع‌دانش‌بنیان،غرب‌را نگران‌کرد
 

 

«سخنان رهبر عالی ایران درباره توقف فروش نفت و تکیه بر صنایع دانش بنیان، رویکرد جدید تهران برای مقابله با تحریم‌های غرب است.» خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این تحلیل، عرصه علم‌های نوین را محمل جنگ نرم جدید میان ایران و ایالات متحده آمریکا عنوان کرده است.

به گزارش رجانیوز، زمانی که حدود ۱۰ سال پیش جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیگیری جدی حقوق هسته‌ای خود افتاد، غرب این مساله را به مثابه یک جنگ علیه خود درنظر گرفت؛ نه از آنجا که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است – که مقامات ارشد کاخ سفید و اتحادیه اروپا به خود می‌دانند ایرانی نیازی به چنین تسلیحاتی ندارد و اگر قصدی بر انجام این کار داشت، مدت‌ها قبل به آن رسیده بود – بلکه چون این مساله می‌توانست ایران را در ماجرای دستیابی به فناوری ها و علوم پیشرفته به عنوان یک پیشرو و قطب صنعتی معرفی کند.

سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع گروهی از دانشمندان کشور درباره صنایع دانش بنیان نیز یکی دیگر از افق‌های درخشانی است که ایران با تلاش در مسیر رسیدن به آن می‌تواند در آینده‌ای نزدیک همانطور که اکنون به یکی از معدود کشورهای هسته‌ای جهان تبدیل شده، به ایفای نقش جدی در عرصه علمی جهان نیز بپردازد؛ موضوعی که غرب به شدت از آن واهمه دارد و واکنش تند و گسترده رسانه‌های اروپایی و آمریکایی نسبت به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز موید آن است.

در این زمینه، «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا نوشت: رویکرد جدید رهبری عالی ایران در برابر تحریم‌های غرب، توقف فروش نفت و به‌جای آن تکیه بر صنایع دانش‌بنیان است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم در مقاله‌ای به بررسی شکست تحریم‌های غرب علیه ایران پرداخت و به نقل از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت تحریم‌ها حتی ذره‌ای ایران را متوقف نکرده است.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی که مدتی بود دیگر به طور جدی به مسئله هسته‌ای ایران نمی‌پرداختند و به فضا سازی علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ترور شهروندان این رژیم در بلغارستان می‌پرداختند، ظاهرا با دست نیافتن به هیچ مدرکی در آن خصوص مجددا با اظهارات اخیر «می‌ت رامنی» نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سرزمینهای اشغالی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران، مجددا به فضا سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.

به عنوان مثال، سایت صهیونیستی معاریو به نقل از منابع نا‌شناس اطلاعاتی ادعا کرد: جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته غنی سازی اورانیوم را سرعت بخشیده است.

همچنین سایت «ینت» دیگر سایت صهیونیستی در اقدام مشابهی بدون اشاره به منبع خبر به انعکاس خبر فوق پرداخته و ادعا کرد: ایران در ماه‌های گذشته به طور چشم گیری سرعت غنی سازی اورانیوم را بالا برده است و در این زمینه رکورد جدیدی ثبت کرده است.

اساسا صنایع دانش بنیان یعنی چه؟

شرکت‌های دانش‌بنیان در حکم واسطه‌هایی بین شرکت‌های علمی و پژوهشی هستند که فناوری‌های نو را تولید می‌کنند. این شرکت‌ها با ابتکاراتشان مرزهای فناوری را گسترش می‌دهند. شرکت‌های دانش‌بنیان با اتکا به این دانش نو، دانش را به فناوری تجاری، کالا و تولید تبدیل می‌کنند و امکان عرضهٔ آن را در داخل و خارج کشور فراهم می‌آورند.

تفاوت دو مفهوم جامعه دانش‌بنیان و جامعه یادگیرنده در محوریت‌دادنِ متفاوت به دو مقوله دانش و یادگیری است. در جامعه دانش‌بنیان، محوریت با دانش(به عنوان محتوا) است؛ در حالی که در جامعه یادگیرنده، محوریت اساسی با یادگیری(به عنوان فرآیند و ابزار) است. پس می‌توان جامعه یادگیرنده را زیرساختی برای یک جامعه دانشی تلقی کرد. به هرحال هر دو مفهوم دانش و یادگیری، مکمل یکدیگرند و نتیجه پرداختن و اهمیت‌دادن به هریک، واحد است: توسعه، رشد و پیشرفت.

از آنجا که مشاغل آینده، بیشتر ماهیت نرم‌افزاری، فکری، خدماتی و تخصصی دارند تا جسمی و سخت‌افزاری، لذا الزامات نیروی کار فردا، متفاوت با شرایط فعلی است. نیروی انسانی آینده باید به چند توانمندی اساسی مجهز باشد: یادگیری مادام‌العمر و فراموشی سریع، نوآوری و خلاقیت، کارآفرینی، انعطاف و وفق‌پذیری، سواد فناوری، پژوهش‌گری، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی؛ تمامی این موارد، عناصر سازنده کارکنان دانشی آینده است. امروز تمامی کشورهای موفق و آنان که مصمم به کسب آینده‌ای درخشان هستند، به طور جدی برای تربیت نیروی انسانی آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. تمامی این موارد همراه با موارد تسهیل‌کننده، تسریع‌کننده و حمایتی، سیستم ملی نوآوری یک کشور را بنا می‌نهند که شالوده یک اقتصاد دانشی و یادگیرنده شکوفا و پایدار است.

به جای یک نیروگاه بوشهر ثابت، ۷۵ میلیون نیروگاه بوشهر متحرک داشته باشیم

 

«تولید علم» در داخل کشور به جای تلاش برای دریافت «یک محصول علمی» از خارج کشور، خلاصه شده خواسته رهبر انقلاب از دانشمندان و دانشجویان کشور است؛ چرا که با تحریم و اعمال فشار می‌توان محصولات علمی را از یک کشور دور نگه داشت اما علمی که در یک کشور و در دانشگاه‌های آن و در مغز دانشجویان آن وجود دارد، نه تنها با تحریم از میان نمی‌رود، بلکه تحریم به عنوان محرک آن نیز عمل می‌کند و زمینه‌ساز رشد و ترقی آنکه نهایتا به تولید محصول علمی می‌رسد، منجر می‌‎شود.

سرمایه نیروی انسانی جوان در ایران می‌تواند هم یک فرصت تاریخی باشد و هم یک تهدید تاریخی. این جمعیت جوان مستعد مصرف‌گرایی بسیار بالاست و از سوی دیگر، با هدایت درست می‌تواند به منبع عظیم تولید علم در داخل کشور تبدیل شود. اکنون مسئولان ارشد کشور باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند: یا به خواسته رهبر انقلاب تن بدهند و با فراهم کردن شرایط تولید علم در داخل کشور، جوانان ایرانی را به پایگاه اصلی قدرت برتری کشور تبدیل کنند و یا با ادامه برخی سیاست‌های نادرست و ترویج مصرف‌گرایی در جامعه به ویژه توسط رسانه‌ها، ضمن محروم کردن ایران از این فرصت طلایی برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی، عرصه را برای تاثیرگذاری تحریم‌ها از سوی دشمنان فراهم کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : واکنش غربی‌ها, دیدار رهبر انقلاب, شرکت‌های دانش بنیان, ,